Smijemo tepati djetetu?

Razvoj govora vrlo je bitna stavka u ukupnom razvoju svakog djeteta. Često nam je razvoj slušanja, a zatim i govora glavni indikator poteškoća u razvoju. Znamo li kako se uopće razvija govor ili se dogodi sam od sebe? Dijete usvaja, ne uči govor. Dakle proces se odvija prirodno, ali ipak postoje načini kako se taj proces može potaknuti.

Govor upućen djetetu

Imate dijete u svojoj okolini, roditelj ste? Sigurno vam je poznata činjenica da tepanje djetetu nije dobar put u razvoju govora. Morate biti dobar govorni model da bi dijete usvojilo pravilan izgovor, iako nam puno slađe zvuče sve te riječi koje dijete proizvodi. No, postoji jedan pojam naizgled blizak tepanju koji radi suprotnu stvar, potiče govorno-jezični razvoj djeteta – Govor upućen djetetu.

Što je Govor upućen djetetu ili GUD, eng. child directed speech? GUD je poseban oblik obraćanja odraslih djeci. Prema Cameron i Faulkner, Govor upućen djetetu razlikuje se od načina kojim komuniciraju odrasli govornici na svim jezičnim razinama. Poznato je da je komunikacija između roditelja i djece ključna uloga u govorno-jezičnom razvoju djeteta, a način obraćanja roditelja djetetu, pogotovo majke, razlikuje se od interakcije odraslih.

U predgovornom razdoblju, od prvog plača, preko gukanja i brbljanja do pojave prve riječi dijete neprestano iskazuje želju za uspostavljanjem komunikacije. U daljnjem razvoju, složeniji leksik, kao i upotrebu ispravne gramatike te sintaktičkih struktura djetetu je lakše usvojiti slušajući GUD. Dijete kroz takvu vrstu komunikacije, već u prvom razdoblju svog života, s roditeljima i drugim bliskim osobama stvara i emocionalnu povezanost. Govorno-jezični razvoj djeteta ponajviše ovisi o interakciji s majkom pri čemu dijete aktivno sudjeluje, što je ključni element u djetetovu usvajanju socijalnih, komunikacijskih i jezičnih obrazaca (prema Maričić i sur., – Bruner, 1983). Upravo zato, vrlo je važno i korisno upotrebljavati Govor upućen djetetu u svakodnevnoj komunikaciji.

Koje su karakteristike?

Takav govor karakterizira viši ton, sporiji tempo, duže stanke, kao i veći intonacijski raspon. Upotrebom ovih akustičkih karakteristika olakšavamo djetetu analiziranje govorno-jezičnog materijala. Ako se prisjetimo komunikacijskog lanca, možemo reći da upotreba višeg osnovnog tona, sporijeg tempa govora i većih oscilacija u intonaciji olakšava dekodiranje poruke, a samim time i shvaćanje kod sugovornika odnosno primatelja. Na isti način komuniciramo i s osobama starije životne dobi kada su česte demencije, oštećenja sluha i slušanja, nerazumijevanje. Na isti taj način komuniciramo i s osobama koje uče naš jezik kao strani jezik, a sve radi lakšeg razumijevanja i komuniciranja.
U GUD-u se može primjetiti i ponavljanje određenih dijelova diskursa što uključuje ponavljanje vlastitih, ali i djetetovih riječi i rečenica u svrhu ispravljanja pogreški. Naprimjer, ako dijete kaže clvena umjesto crvena, spontano će se dogoditi da mi tu riječ ponovimo pravilno. Na isti način kada učimo strani jezik, profesor ispravlja naše pogreške. Kod GUD-a česta je upotreba pitanja i naredbi čime se potiče djetetov odgovor ili reakcija. Odabire se rječnik i teme prilagođene djeci. Koriste se kraće rečenice te se nastoji razgovarati o situacijama u koje je dijete trenutačno uključeno.

Sve ove postavke implementirane su i u Verbotonalnu metodu. Guberina tu komponentu naziva afektivnost i shvaća da je afektiranje u govoru ključno za razvoj govora i ličnosti kod čovjeka, pogotovo kod oštećenja sluha ili slušanja ili bilo kojeg razvojnog govorno-jezičnog poremećaja.

Dakle, da zaključimo. Sljedeći put kad budete komunicirali s djetetom probajte svjesno upotrijebiti GUD sa svim svojim karakteristikama. Ako vam se to čini glupo ili teško izvedivo, probajte na primjeru čitanja. Pročitajte djetetu priču tako da više afektirate nego inače i primjetite što se događa s djetetovom pažnjom, usmjerenošću i zanimanjem za sadržaj kojeg obrađujete. Pitanjima nakon svakog manjeg pročitanog dijela potaknite interakciju s djetetom i na taj način provjerite razumijevanje. Možete dijete pitati koji lik mu se najviše svidio, koji lik bi dijete voljelo biti, razgovarajte o priči, prenesite je i u vašu stvarnost, upotrijebite je kao materijal za stvaranje nečeg novog između vas i djeteta. Možda vam u tome ovaj tjedan možemo pomoći i mi, pogledajte nagradnu igru na našem profilu. Priče iz davnine izvrstan su materijal za stvaranje nekih novih pustolovina u svijetu mašte! Uživajte!

 

Komentiraj