Verbotonalni sistem (VT) je opširan i iscrpan sistem teorija i praksi na kojima počiva većina primijenjene fonetike u području rehabilitacije slušanja i govora te učenja stranih jezika (AVGS metoda) u Hrvatskoj. Ipak, najčešće se primjenjuje upravo u rehabilitaciji slušno i govorno oštećenih osoba, neovisno o etiologiji poremećaja i dobi osobe. Zanimljivo, u Hrvatskoj su tijekom vremena fonetičari sve češće na marginama rehabilitacije slušanja i govora usprkos nezamjenjivom doprinosu kojim su oplemenili upravo taj svijet rehabilitacije. U vremenima u kojima se naglašava multidisciplinarnost i interdisciplinarnost, ali se ne prakticira niti jedna o tih ideja, naša je želja približiti široj publici važnost fonetičara i korisnost verbotonalnog sistema, teorije i metode.
Petar Guberina (1913-2005), fonetičar, lingvist, romanist, akademik svjetskog glasa, osnivač je verbotonalnog sistema. Njegov vjerojatno najpoznatiji izum je SUVAG (franc. Système Universel Verbotonal d’Audition Guberina), odnosno univerzalni sistem slušanja prema Guberini. Poslije studija na Filozofskom fakultetu u Zagrebu, doktorirao je na prestižnom francuskom sveučilištu Sorbonne. Radio je u laboratorijima eksperimentalne fonetike u Italiji i Francuskoj te je uveo eksperimentalnu fonetiku u medicinsko područje ispitivanja sluha. Njegova VT metoda rehabilitacije slušanja i govora počiva na neuralnoj plastičnosti, sposobnosti mozga da se reorganizira uslijed oštećenja ili novog iskustva. Cilj je mozak svakodnevno stimulirati kroz terapiju i omogućiti stvaranje novih neuralnih puteva za reorganizaciju slušanja i posljedično govora, jer prema Guberini, bez slušanja, nema govora. Govor se pak rehabilitira kroz slušanje i ponavljanje obrazaca pravilnog slušanja kako bi se pravilno mogao proizvesti glas, posljedično govor. Neki od ključnih pojmova verbotonalnog sistema su optimale glasova i multisenzoričnost. Optimale glasova su one frekvencije na kojima s neki glas najbolje čuje, percipira, a multisenzoričnost označava korištenje svih tjlesnih osjetila u rehabilitaciji, ne samo sluh ili opip. To je dubinski razvio i prof. Mihovil Pansini – liječnik i umjetnik, profesor na studiju fonetike, koji je povezao medicinu i fonetiku, znanost i praksu naglašavajući važnost prokreta i savladavanja prostora u razvoju. Svi osjeti zajedno čine čovjeka nedjeljivom cjelinom i zato su nedvojbeno povezani.

Izvor: suvag.hr
Kako izgleda proces rehabilitacije?
Svaki korak rehabilitacije pomno je razrađen i počinje već od same dijagnostike koja je sastavni i neizostavni dio dobre rehabilitacije te se mora, s vremena na vrijeme i ponoviti, kako bismo mogli prilagoditi rehabilitacijski program. U dijagnostici se koriste posebni elektroakustični aparati koje je akademik Guberina razvio sa izvanrednim timom inženjera elektotehnike poput prof. Nikina, prof. Kozine i prof. Jelakovića te tehničara poput g. Antolkovića. Aparati su se svojevremeno zvali SUVAG aparati, a danas se zovu aparati VERBOTON. U suvremenoj dijagnostici djecu i odrasle primarno pregledavaju liječnici, otorinolaringolozi, neurolozi, fizijatri i psihijatri koji provode cijeli niz pregleda poput audiološke obrade, elektroencefalografije, stabilometrije i slično. Fonetičari dijagnostičari najčešće ispituju optimalno slušno polje, lokalizaciju izvora zvuka u prostoru, selektivno slušanje, strukturalno vrijeme percepcije, šum, podnošenje reverberacije, odnos monoauralnog, binauralnog i stereofonskog slušanja te moraju moći interpretirati audiološke nalaze. Kolege logopedi provode logopedske dijagnostičke testove, kao i kolege psiholozi. Djeca i odrasli prolaze kroz cijeli niz postupaka kojima se osigurava maksimalna briga o tijeku rehabilitacije.
Izvor: verbosonic.hr
Rehabilitacija može biti individualna ili grupna, a osim elektroakustičkih aparata fonetičari rehabilitatori koriste i fonetske ritmove, glazbene stimulacije te dramatizaciju, omogućavajući tako holistički, odnosno sveobuhvatni pristup rehabilitaciji djece i odraslih. Ranije smo pisale o ritmu i njegovoj važnosti u razvoju slušanja i govora, a sada valja dodati da su jednako važni i napetost, intonacija, intenzitet, pauza i trajanje. Baš zato se tijekom rehabilitacije koristi i tijelo, tj. pokret te glazba. Npr. djeca koja su gluha, uče osvijestiti zvuk pomoću vibracijskih ploča, na kojima kada sjede osjećaju vibracije niskih frekvencija koje im struje tijelom. Gluha djeca možda ne čuju govor, ali osjećaju vibracije putem tijela, a vibracijama se može dalje razgranati mreža na ritam i intonaciju te proširivanje optimalnog slušnog polja.
Verbotonalna metoda u svijetu i naslijeđe Petra Guberine
Tijekom godina postalo je jasno koliko dalekosežne posljedice može imati VT metoda te prof. Guberina utemeljuje Centar SUVAG, koji je danas medicinska poliklinička ustanova. VT metoda se promovirala u Europskim i dalekim svjetskim zemljama poput Japana, Rusije, Senegala, Angole, Alžira, Kolumbije, SAD-a i Brazila. I dan danas postoje mnogobrojne institucije po svijetu koje u svojim osnovnim pristupima rehabilitaciji slušanja i govore koriste verbotonalne principe.

Izvori: El Pais Andalucia i suvag.hr
Trag profesora Guberine inspirirao je generacije fonetičara, posebno fonetičara rehabilitatora, a u kategoriju inspiriranih ubrajamo se i mi, autorice ovog bloga. Prof. Guberina mnogo je više od fonetičara, lingvista i romanista, on je bio vizionar, istinski ispred svog vremena. Količina ljubavi prema fonetici i iskrene čovječje radoznalosti kojom je pristupao pitanjima rehabilitacije slušanja i govora su nešto što nadahnjuje. Uzmemo li u obzir da se sav njegov opus zapravo dogodio prije više od 60 godina, onda nam jedino preostaje neizmjerna želja da opravdamo sve u što je vjerovao jedan skromni Šibenčanin koji je u potrazi za znanjem prvo došao u Zagreb, potom u Pariz, a onda kada je iskusio život multikulturalnosti, njegovo ga je znanje odvelo u beskonačnost.