Učenje stranog jezika za današnjeg čovjeka ulazi u opću kulturu. Djecu od najranije dobi izlažemo stranim jezicima, odgajamo ih da budu plurilingvistični, tj. da se znaju sporazumjeti na što više jezika i skroz je fora da ti dijete ide u engleski vrtić, da od prvog razreda uči francuski, a u srednjoj školi izabere još dva druga jezika. Svijet se mijenja, pogled na ideal učenja stranog jezika također, metode poučavanja jezika napreduju. Hrvati kao nacija poznati su po dobrom sustavu učenja jezika i po znanju barem jednog stranog jezika od malih nogu. Jeste li znali da Hrvatska ima svoju jedinstvenu metodu poučavanja stranog jezika koju je razvio fonetičar?
Audiovizualna-globalnostrukturalna metoda učenja ili AVGS metoda učenja stranih jezika je kreirana u suradnji Hrvatske i Francuske, odnosno akademika Petra Guberine i profesora Paula Rivenca. 1961. objavili su prvi tečaj prema AVGS metodi za francuski jezik, a u predgovoru te knjige predstavili su osnovne principe, tada, revolucionarne metode. Njihova ideja brzo se proširila po Francuskoj, ali i na druge zemlje u kojima se učio francuski. Odjek je zahtijevao i razvoj takvih tečajeva za druge jezike, a razvojni centar ove metode postao je Zagreb, tj. Odsjek za fonetiku Filozofskog fakulteta.
Šezdesetih godina prošlog stoljeća krenula se afirmirati struja svijesti o metodici učenja jezika. Još je na snazi bila tradicionalna metoda drillanja gramatike i vokabulara, polako se išlo prema tome da bi se jezici trebali poučavati na jeziku kojeg učimo, da treba uključiti sve komponente, a ne samo gramatiku i vokabular. Nama to danas izgleda sasvim logično, ali za to vrijeme bilo je revolucionarno.

Ivo Škarić, časopis Govor 1971, 29/34
“AVGS metoda predstavlja se kao logički rezultat suvremene
lingvističke misli, razvoja metodike jezika, tehničkih izuma i novih
zahtjeva u nastavi živih jezika. I premda je ona rezultat mnogostrukih i raznolikih zahtjeva, osnovna je njena unutarnja odlika jedinstvo i jednostavnost.”
U čemu je revolucionaran AVGS?
AVGS metoda jedinstvena je u tome što je orijentirana na izgovor, a sve ostale komponente učenja grade se naknadno. Ideal ove metode jest izvorni govornik, on predstavlja model kojeg treba oponašati i tako učiti. AVGS koristi saznanja o prirodnom načinu usvajanja jezika i jezičnih struktura utemeljenih na broju ponavljanja slušnih i govornih materijala, kao i kod malog djeteta koje prvo sluša, ponavlja i zatim kreira svoje iskaze, ne učeći izdvojeno gramatiku ili vokabular.

Kako izgleda jedna lekcija?
Na našem Instagramu odgovorili ste u najvećem broju da biste voljeli govoriti francuski jezik, zato smo odabrale pokazati vam kako bi izgledalo učenje francuskog po ovoj metodi. Lekcija izgleda kao strip, sastavljena je od malih sličica koje zajedno tvore priču, odnosno neku govornu situaciju, npr. u banci, u restoranu, u trgovini, na ulici itd. Ispod sličica je tekst koji predstavlja jednostavan svakodnevni razgovor dvoje ili više sudionika te govorne situacije. Osim knjige ispunjene slikama, bez puno teksta i objašnjenja, kao dodatak dobijete i jedan karton s prozorčićima. Taj karton služi kao prekrivalo za tekst ispod slika svake lekcije. Na početku svakog sata, kartonom se pokrije tekst i gledaju se samo slike. Profesor pusti snimku i učenici kontekstualno zaključuju što se događa u razgovoru. Učenici nesvjesno iščitavaju suprasegmentalne osobine govora poput intonacije, tempa, boje glasa govornika i tako prepoznaju sadržaj lekcije. Naravno, u početku su sve te osobine jako izražene kako bi se olakšalo učenicima.

Nakon prvog slušanja, sluša se drugi put, ali profesor stopira snimku nakon svake intonativne cjeline i učenici moraju ponavljati ono što su čuli. Nije bitno ponavljaju li točne riječi, ukoliko ne znaju, mogu koristiti samo “la-la-la”, bitno je ponoviti intonaciju. Nakon usvajanja intonacije, učenici podižu karton i otkrivaju tekst, tada se radi slušanje s otvorenim tekstom i ponavljanje u sekvencama, odnosno uparivanje zvuka i ortografije stranog jezika. Nakon usvojene ove faze, rade se drugi zadaci poput spajanja razmještenih sličica i teksta, gramatičkog usvajanja gradiva te lekcije, glumljenja situacije poput one prikazane u lekciji.
Polaznici ovog tečaja vrlo brzo usvajaju fraze koje su korisne u svakodnevnoj komunikaciji u stranoj zemlji, razvijaju slušanje stranog jezika i izgovor najbliži izvornim govornicima tog jezika. Važnu ulogu u tom procesu ima profesor, on sluša i korigira izgovorne pogreške, potiče na sudjelovanje i obraća pažnju na slušanje. Najvažniji dio u procesu učenja stranog jezika ovom metodom je upravo to, slušanje i razvoj slušanja stranog jezika i zvukova koji su različiti ili ne postoje u našem materinjem jeziku.
AVGS metoda bila je pravi hit!
Ova metoda donijela je svijetu novi pogled na učenje jezika, ostvarila je veliki uspjeh i pomaknula granice. Najviše je korištena i još se uvijek implementira u vojne sustave učenja stranih jezika. Vojnici najčešće u vrlo kratkom roku, što bolje moraju naučiti strani jezik, po mogućnosti poput izvornih govornika kako ne bi bili primjetni u novoj okolini. AVGS je tu odradio odličan posao, odradio i stao. Stao razvojno, barem u Hrvatskoj, u svom centru. Segmenti AVGS-a još uvijek se koriste, postavke ove metode uklopljene su u mnoge druge metode i udžbenike za učenje stranih jezika, ali trebalo bi je opet probuditi, digitalizirati, modernizirati i koristiti. Intelektualno dobro koje kao nacija imamo, nešto što je poteklo i razvilo se u Hrvatskoj mogao bi biti naš brand, oznaka naše kvalitete. Na tome valja raditi u budućnosti vraćajući se uporištu u prošlosti. Stara latinska poslovica nas uči: Quot linguas calles, tot homines vales!